אגף קהילה ומניעת פשיעה - מצילה



אגף קהילה ומניעת פשיעה, או בשמו המוכר לציבור - מצילה, הוקם במטרה לקדם היערכות קהילתית למאבק בפשיעה ואלימות, על ידי תיאום בין הארגונים ביישוב ותוך מעורבות פעילה של התושבים  .

מצילה יוזמת ומפעילה פרויקטים בקהילה למניעת פשיעה ואלימות בקרב ילדים, נוער ומבוגרים ב-73 ישובים יהודיים וערביים וכפרי נוער, מצילה פועלת בשיתוף פעולה עם הרשויות המקומיות, משרדי ממשלה וגופים אחרים בקהילה .

תחומי פעילות מצילה  :

* יעוץ מקצועי בנושא מניעת אלימות בקהילה.
* הפעלת תוכניות למניעת אלימות והצבת מדריכי מניעת אלימות ומתנדבים בגני ילדים 
   ובבתי ספר.
* תמיכה והעצמה של בני נוער שנשרו ממוסדות חינוך, נוער בסיכון ונוער מנותק, על ידי 
  הפעלת תוכניות שנתיות של הדרכות, סדנאות, חוגי ספורט אתגרי ומועדונים.
* גיוס בני נוער והורים לפעול למניעת פשיעה ואלימות בקהילה.
* הפעלת חוגי הורים וימי עיון למורים.
* פעילות למניעת אלימות בספורט.

פעילות מצילה ביישובים אלה מביאה לשיפור האווירה בבית הספר, לצמצום נשירת תלמידים, לירידה בתופעת הפשיעה והאלימות, ההרס והוונדליזם בקהילה, לבניית מסגרות לפעילות ולתמיכה בנוער מנותק, לירידה במספר התיקים במשטרה של נוער מנותק ולעליה בשיעור המתגייסים לצה"ל.


דרכי פעילות מצילה :

מצילה פועלת באמצעות מטה מצילה, מנהלי אזור ורכזי מצילה, המוצבים ב-62 ישובים מהמגזר היהודי והלא יהודי. בכל ישוב כזה, מקדם רכז מצילה היערכות קהילתית למאבק בפשיעה ובאלימות, על ידי תיאום בין הארגונים בקהילה ותוך מעורבות פעילה של התושבים. מצילה מאמינה כי המאבק בפשיעה ובאלימות צריך להיעשות ברמה היישובית, שם נמצאים המשאבים והיכולת המקצועית. פעילות מצילה נעשית בשיתוף פעולה עם משרדי ממשלה וגופים אחרים.  כל רכז מצילה פועל ביישובו, באמצעות מנהלת מצילה שליד הרשות המקומית . בראש המנהלת עומד ראש הרשות או מי שהוסמך על ידו בעירייה . לאחר בניית תמונת עדכנית של הפשיעה בישוב, מתכנסת מנהלת מצילה לדון בבעיות האלימות והפשיעה ולקבוע תכנית עבודה שתיתן להן מענה. לכינוס המנהלת שותפים נציגי אגפי החינוך, הרווחה והביטחון בעירייה, נציגי ועדות רלוונטיות, מפקד תחנת המשטרה, מנהלי בתי הספר, מטה מצילה ונציגי ציבור. רכז מצילה ומנהל האזור מלווים את הפעלת התכניות למניעת אלימות ופשיעה ביישוב ובוחנים את התוצאות  .

הפרויקטים של מצילה :

* תכניות למניעת אלימות וונדליזם ומדריכי מניעת אלימות בבתי הספר, בגני ילדים 
   ובהסעות .
* סדנאות לפיתוח מנהיגות בקרב נוער נורמטיבי.
* העצמת בני נוער שנשרו ממוסדות חינוך, נוער בסיכון ונוער מנותק בקהילה, ע"י סדנאות  
  וספורט אתגרי 
* מניעת פשיעה ואלימות בקרב נוער באמצעות אמנות.
* מועדוני נוער בקהילה  . 
* פרויקט מיוחד של "עיר נוער", לטיפול בנוער בסיכון ובנוער נורמטיבי .
* סיירת ילדים ומבוגרים למניעת וונדליזם בקהילה .
* משמר שכונה למניעת פשיעה ואלימות .
* סיירת נוער להגנה על קשישים בקהילה .
* חוגי הורים ובי"ס להורים .

פעולות מצילה למניעת פשיעה ואלימות מביאות בהחלט לשינוי: 

* להורדת רמת האלימות ושיפור האקלים בבית הספר.
* לצמצום נשירת תלמידים מבתי ספר.
* להתגייסות תלמידים לפעילות בקהילה
* לירידה בתופעת פשיעה, אלימות וונדליזם בקהילה.
* לבניית מסגרות לפעילות ולתמיכה בנוער מנותק   .
* לירידה במספר התיקים במשטרה של נוער מנותק .
* לעלייה בשיעור המתגייסים לצבא.

מהם מודלים למניעת פשיעה?

הידע המקצועי והיישומי של מניעת פשיעה ואלימות, מוצא את ביטויו במודלים של מניעת פשיעה, שפותחו במטה מצילה. מודלים אלה מבוססים על מודלים דומים שפותחו במדינות אחרות, ועל ניסיון שהצטבר מהפעלתם. מקור נוסף הוא הניסיון שהתפתח במצילות בישובים בישראל.
מודל של מניעת פשיעה נותן מענה קונספטואלי-יישומי לבעיית פשיעה ספציפית (לדוגמא: הרס והשחתה של רכוש ציבורי, אלימות במקומות בילוי או מניעת קורבנות של עבירות מרמה והונאה .

שתף :